موسیقی درمانی چیست؟
نوشته شده توسط : عبدالله

ساخت موسیقی
نوشتن آهنگ
آواز خواندن
رقصیدن
گوش دادن به موسیقی

بحث درباره موسیقی

 

این شکل از درمان ممکن است برای افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب مفید باشد و ممکن است به بهبود کیفیت زندگی برای افراد دارای مشکلات جسمی کمک کند. 2 هر کس می تواند درگیر موسیقی درمانی شود. شما برای احساس تأثیرات مفید آن به موسیقی نیازی ندارید.

انواع موسیقی درمانی

موسیقی درمانی می تواند یک فرایند فعال باشد ، جایی که مشتریان در ایجاد موسیقی یا یک منفعل که شامل گوش دادن یا پاسخ دادن به موسیقی است ، نقش دارند. برخی از درمانگران ممکن است از یک روش ترکیبی استفاده کنند که شامل تعاملات فعال و منفعلانه با موسیقی باشد

رویکردهای مختلفی در موسیقی درمانی ایجاد شده است ، مانند:

1. موسیقی درمانی تحلیلی:

موسیقی درمانی تحلیلی شما را ترغیب می کند تا از یک "گفتگوی" بداهه و موسیقی برای بیان افکار ناخودآگاه خود استفاده کنید ، که می توانید در مورد آن تأمل کرده و با درمانگر خود در مورد آن بحث کنید. این ممکن است شامل آواز یا نواختن ساز باشد.

2. موسیقی درمانی بننزون:

این قالب برخی مفاهیم روانکاوی را با روند ساخت موسیقی ترکیب می کند. موسیقی درمانی بننزون شامل جستجوی "هویت صدای موسیقی" شما است ، که اصوات خارجی را توصیف می کند که با وضعیت روانی درونی شما مطابقت دارند.

3. موسیقی درمانی رفتاری شناختی (CBMT):

این رویکرد ترکیبی از رفتار درمانی شناختی (CBT) با موسیقی است. در CBMT ، موسیقی برای تقویت برخی از رفتارها و اصلاح برخی دیگر استفاده می شود. این رویکرد ساختاری است ، بداهه نیست و ممکن است شامل گوش دادن به موسیقی ، رقص ، آواز یا نواختن ساز باشد.

4. موسیقی درمانی جامعه ای:

این قالب متمرکز بر استفاده از موسیقی به عنوان راهی برای تسهیل تغییر در سطح جامعه است. این کار در یک گروه انجام می شود و نیاز به سطح بالایی از تعامل هر یک از اعضا دارد.

5- موسیقی درمانی نوردوف-رابینز:

موسیقی درمانی خلاق نیز نامیده می شود ، این روش شامل نواختن ساز (غالباً سنج یا طبل) است در حالی که درمانگر با استفاده از ساز دیگری همراه است. روند بداهه نوازی از موسیقی به عنوان راهی برای کمک به امکان بیان خود استفاده می کند.

6. روش Bonny از تصویر و موسیقی هدایت شده (GIM):

در این شکل از موسیقی از موسیقی کلاسیک به عنوان راهی برای تحریک تخیل استفاده می شود. در این روش ، شما احساسات ، احساسات ، خاطرات و تصویری را که هنگام گوش دادن به موسیقی تجربه می کنید توضیح می دهید.

7. روان درمانی صوتی:

در این قالب ، شما از تمرینات مختلف صوتی ، صداهای طبیعی و تکنیک های تنفس برای ارتباط با احساسات و انگیزه های خود استفاده می کنید. این عمل به معنای ایجاد ارتباط عمیق تری با خود است.

موسیقی درمانی در مقابل صدا درمانی

موسیقی درمانی و صدا درمانی (یا بهبود صدا) متمایز هستند و هر رویکرد اهداف ، پروتکل ها ، ابزارها و تنظیمات خاص خود را دارد:

موسیقی درمانی یک رشته نسبتاً جدید است ، در حالی که صدا درمانی مبتنی بر اقدامات فرهنگی باستانی تبتی است.
صدا درمانی از ابزاری برای دستیابی به فرکانس های صوتی خاص استفاده می کند ، در حالی که موسیقی درمانی در پرداختن به علائمی مانند استرس و درد متمرکز است.
آموزش ها و گواهینامه هایی که برای صدا درمانی وجود دارد به همان اندازه موسیقی درمانی نیستند.
درمانگران موسیقی اغلب در بیمارستان ها ، مراکز درمانی سو treatment مصرف مواد یا اقدامات خصوصی کار می کنند ، در حالی که صدا درمانی ممکن است خدمات خود را به عنوان یک جز a داروی مکمل یا جایگزین ارائه دهند.

اكنیك ها

هنگامی که کار با یک موسیقی درمانی را شروع می کنید ، با شناسایی اهداف خود شروع خواهید کرد. به عنوان مثال ، اگر افسردگی را تجربه می کنید ، ممکن است امیدوار باشید که برای بهبود روحیه و افزایش خوشحالی خود از موسیقی استفاده کنید. همچنین ممکن است بخواهید موسیقی درمانی را برای سایر علائم افسردگی مانند اضطراب ، بی خوابی یا مشکل در تمرکز استفاده کنید.

در طول یک جلسه موسیقی درمانی ، شما می توانید ژانرهای مختلف موسیقی گوش دهید ، یک ساز موسیقی بنوازید ، یا حتی آهنگ های خود را بسازید. ممکن است از شما بخواهند آواز بخوانید یا برقصید. ممکن است درمانگر شما را به بداهه پردازی تشویق کند ، یا ممکن است ساختار مشخصی برای پیگیری شما داشته باشد.

ممکن است هنگام انجام این وظایف از شما خواسته شود که با احساسات خود هماهنگ شوید یا به احساسات خود اجازه دهید اقدامات شما را هدایت کنند. به عنوان مثال ، اگر عصبانی هستید ، ممکن است آکوردهای بلند ، سریع و ناهماهنگ بنوازید یا آواز بخوانید.

همچنین می توانید از موسیقی برای کشف راه های تغییر احساس خود استفاده کنید. اگر عصبانیت یا استرس خود را ابراز می کنید ، ممکن است موسیقی درمانی شما را با گوش دادن یا ایجاد موسیقی با لحن آرام ، نرم و آرامش بخش پاسخ دهد.

موسیقی درمانی غالباً یک به یک است اما در صورت در دسترس بودن در جلسات گروهی نیز ممکن است شرکت کنید. جلسات با یک درمانگر موسیقی در هر کجا که تمرین می کنند برگزار می شود ، که ممکن است به شرح زیر باشد:

درمانگاه
مرکز بهداشت جامعه
مرکز تادیبی
بیمارستان
دفتر خصوصی
تمرین فیزیوتراپی
مرکز توانبخشی
هر کجا که اتفاق بیفتد ، اتاقی که با هم در آن کار می کنید محیطی آرام و بدون حواس پرتی خارجی خواهد بود.

آنچه موسیقی درمانی می تواند به شما کمک کند

موسیقی درمانی ممکن است برای افرادی که تجربه می کنند مفید باشد: 6

بیماری آلزایمر
اضطراب یا استرس
اوتیسم
شرایط قلبی
درد مزمن
افسردگی
دیابت
مشکلات ارتباط کلامی و غیرکلامی
بی نظمی هیجانی
احساس عزت نفس پایین
سردرد
تکانشگری
خلق و خوی منفی
اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
مشکلات مربوط به زایمان
توانبخشی پس از آسیب یا روش پزشکی
مشکلات تنفسی
اختلالات مصرف مواد
مسائل مربوط به جراحی
آسیب مغزی (TBI)
در حرکت یا هماهنگی مشکل دارید
تحقیقات همچنین نشان می دهد که برای افرادی که دارای موارد زیر هستند مفید است:

بی خوابی 7
اختلال وسواس-اجباری (OCD) 8
اسکیزوفرنی 9
سکته مغزی و اختلالات عصبی
موسیقی درمانی اغلب برای کمک به کودکان و نوجوانان نیز مورد استفاده قرار می گیرد: 6

هویت آنها را توسعه دهید
مهارت های ارتباطی آنها را بهبود ببخشید
یاد بگیرید که احساسات آنها را تنظیم کنید
بهبودی از تروما
بازتاب خود
فواید موسیقی درمانی
موسیقی درمانی می تواند بسیار شخصی باشد ، و این ویژگی را برای افراد در هر سنی مناسب می کند - حتی کودکان بسیار خردسال نیز می توانند از این مزایا استفاده کنند. همچنین همه کاره است و مزایایی را برای افراد با انواع مختلف تجربه موسیقی و با چالش های مختلف سلامت روحی و جسمی فراهم می کند.

تعامل با موسیقی می تواند: 6

مناطقی از مغز را فعال کنید که بر مواردی مانند حافظه ، احساسات ، حرکت ، رله حسی ، برخی عملکردهای غیر ارادی ، تصمیم گیری و پاداش تأثیر می گذارد 11
نیازهای اجتماعی افراد مسن را در تنظیمات گروه برآورده کنید 12
کاهش ضربان قلب و فشار خون
تنش عضلانی را آرام کنید
اندورفین را ترشح کنید
استرس را برطرف کرده و به احساس آرامش کمک کنید
تقویت مهارت های حرکتی و بهبود ارتباطات برای کودکان و بزرگسالانی که دارای ناتوانی در رشد و / یا یادگیری هستند

به طور کلی ، موسیقی درمانی می تواند احساسات مثبت را افزایش دهد ، مانند: 6

آرامش
رضایت
اعتماد به نفس و توانمند سازی
صمیمیت احساسی
اثربخشی
دهه ها است که در مورد کاربردها و فواید موسیقی درمانی تحقیق شده است. یافته های کلیدی مطالعات بالینی نشان داده است که موسیقی درمانی ممکن است برای افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب ، اختلالات خواب و حتی سرطان مفید باشد.

افسردگی
مطالعات نشان داده است كه موسیقی درمانی می تواند یك م effectiveلفه م ofثر در درمان افسردگی باشد. 16 طبق تحقیق ذکر شده ، استفاده از موسیقی درمانی برای افراد مبتلا به افسردگی هنگامی كه با درمانهای معمول (مانند داروهای ضد افسردگی و روان درمانی) همراه بود ، بیشترین سود را داشت.

موسیقی درمانی در صورت استفاده با سایر اشکال درمانی ، ممکن است به کاهش افکار وسواسی ، افسردگی و اضطراب در افراد مبتلا به OCD کمک کند. 8

در سال 2016 ، محققان یک مطالعه امکان سنجی را انجام دادند که نشان داد چگونه موسیقی درمانی می تواند با CBT برای درمان افسردگی ترکیب شود .17 در حالی که تحقیقات بیشتری لازم است ، نتایج اولیه امیدوار کننده است.

بیخوابی
بسیاری از افراد دریافتند که موسیقی ، یا حتی صدای سفید به آنها کمک می کند تا به خواب روند. 18 تحقیقات نشان داده است که موسیقی درمانی برای افرادی که دارای اختلالات خواب یا بی خوابی هستند به عنوان علامت افسردگی مفید است. 7

در مقایسه با داروسازی و سایر روش های درمانی معمول برای اختلالات خواب ، موسیقی کمتر تهاجمی ، مقرون به صرفه تر است و کاری است که شخص می تواند به تنهایی انجام دهد تا شرایط خود را مدیریت کند.

مدیریت درد
موسیقی به عنوان یک استراتژی بالقوه برای مدیریت درد حاد و مزمن در همه گروه های سنی مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیقات نشان داده است که به عنوان مثال گوش دادن به موسیقی هنگام بهبودی از جراحی یا آسیب دیدگی ، ممکن است به کودکان و بزرگسالان کمک کند تا با درد جسمی کنار بیایند. 19

موسیقی درمانی ممکن است به کاهش درد مرتبط با موارد زیر کمک کند:

شرایط مزمن: موسیقی درمانی می تواند بخشی از یک برنامه طولانی مدت برای کنترل درد مزمن باشد ، و ممکن است به افراد کمک کند خاطرات مثبت خود را از یک زمان قبل از اینکه علائم دردناک طولانی مدت داشته باشند ، بازپس گیری و تمرکز کنند. 20
زایمان و زایمان: به نظر می رسد زایمان با کمک موسیقی درمانی گزینه ای مثبت ، در دسترس ، غیر دارویی برای مدیریت درد و کاهش اضطراب برای مادران زایمان است. 21
جراحی: هنگامی که با مراقبت های استاندارد بیمارستانی پس از جراحی همراه باشید ، موسیقی درمانی یک روش موثر برای کاهش سطح درد ، اضطراب ، ضربان قلب و فشار خون در افرادی است که از جراحی بهبود می یابند. 22
سرطان
کنار آمدن با تشخیص سرطان و گذراندن دوره درمان به همان اندازه که یک تجربه جسمی است یک تجربه عاطفی است. افراد مبتلا به سرطان برای مراقبت از بهزیستی عاطفی و معنوی خود اغلب به منابع مختلف پشتیبانی نیاز دارند.

نشان داده شده است که موسیقی درمانی به کاهش اضطراب در افراد مبتلا به سرطان که در حال شروع پرتودرمانی هستند کمک می کند. همچنین ممکن است به آنها کمک کند تا با عوارض جانبی شیمی درمانی مانند حالت تهوع کنار بیایند

موسیقی درمانی همچنین ممکن است مزایای عاطفی برای افرادی که پس از دریافت تشخیص سرطان ، در حالی که تحت درمان هستند یا حتی پس از بهبودی ، تجربه می کنند ، افسردگی داشته باشد.

مواردی که باید در نظر گرفت
به خودی خود ، موسیقی درمانی ممکن است درمان کافی برای شرایط پزشکی ، از جمله اختلالات بهداشت روان نباشد. با این حال ، هنگامی که با دارو ، روان درمانی و سایر مداخلات همراه شود ، می تواند یک م valuableلفه ارزشمند یک برنامه درمانی باشد.

اگر در شنیدن مشکل دارید ، از سمعک استفاده می کنید یا از کاشت شنوایی استفاده می کنید ، باید قبل از انجام موسیقی درمانی با شنوایی شناس خود صحبت کنید تا مطمئن شوید برای شما بی خطر است.

به طور مشابه ، اگر دردی ، بیماری ، آسیب دیدگی یا شرایط جسمی دارید که ورزش را دشوار می کند ، موسیقی درمانی که شامل حرکت یا رقص باشد ، مناسب نخواهد بود.

همچنین قبل از شروع موسیقی درمانی می خواهید مزایای بیمه درمانی خود را بررسی کنید. جلسات شما ممکن است تحت برنامه شما پوشش داده شود یا قابل جبران باشد ، اما ممکن است به ارجاع پزشک خود نیاز داشته باشید.

چه طور باید شروع کرد
اگر می خواهید موسیقی درمانی را کشف کنید ، با پزشک یا درمانگر خود صحبت کنید. آنها می توانند شما را با پزشکان جامعه ارتباط دهند. انجمن موسیقی درمانی آمریکا (AMTA) همچنین پایگاه داده ای از متخصصان دارای اعتبار و هیئت مدیره را نگهداری می کند که می توانید با استفاده از آنها موسیقی درمانی در منطقه خود پیدا کنید.

بسته به اهداف شما ، یک جلسه موسیقی درمانی معمولی بین 30 تا 50 دقیقه طول می کشد. 24 دقیقاً مانند این که می خواهید جلساتی را با روان درمانگر برنامه ریزی کنید ، می توانید یک برنامه مشخص برای موسیقی درمانی انتخاب کنید - مثلاً هفته ای یک بار - یا می توانید انتخاب کنید برای کار با یک درمانگر موسیقی به صورت گاه به گاه "در صورت نیاز".

قبل از اولین جلسه ، ممکن است بخواهید با موسیقی درمانگر خود صحبت کنید تا بدانید چه انتظاری دارید و در صورت نیاز می توانید با پزشک مراقبت های اولیه خود بررسی کنید.

همچنین برای آشنایی بیشتر با بیماری های منتال و درمان های آم می توانید روی مجله سلامتی کلیک کنید.




:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: